הצעת החוק החדשה מפחיתה את יכולת הרשויות לפגוע בעמותות שעיקר פעילותן אינה בקרב תושבי אותה עיר
ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה לקריאה ראשונה הצעת חוק לפיה הפטור מארנונה למוסדות מתנדבים יורחב גם למוסדות שעיקר פעילותם אינה בקרב תושבי אותה עיר. סעיף בהצעת החוק, שקבע כי רשויות ברמה סוציו אקונומי 1-4 יקבלו שיפוי בגין שליש מהארנונה החסרה, לא ייכלל בהצעה לחוק, שכן על פי סיכום בין משרד האוצר ליו"ר הוועדה ח"כ דודי אמסלם, האוצר ימצא נתיב לשפוי הרשויות מבלי לציין זאת בחקיקה ראשית.
איתי חוטר, ממרכז השלטון המקומי הביע התנגדות גורפת ואמר: "מנגנון השיפוי היה אלמנט שהאוצר היה אמור להעביר לכל הרשויות חצי מהסכום. זה שהשיפוי מוצע רק לרשויות ברמה סוציו-אקונומית 1-4, אנחנו מתנגדים. כל מנגנוני השיפוי , גם אם זה יתווסף בחוק הזה, בחוק ההסדרים הבא יבוטל השיפוי. זה קרה לנו ב'אזרחים ותיקים'. אנו נתנגד כי זה חושף את השלטון המקומי לפטורים של עשרות רבות של מיליונים".
יו"ר הוועדה, ח"כ דודי אמסלם השיב: "זה לא שאין כסף. האוצר מציע למצוא נתיב אחר. יש בעיית יסוד בקשר בין השלטון המרכזי לשלטון המקומי. זו שאלה מג'ורית משמעותית ואני מבטיח דיון על הנושא. בינתיים נמצא נתיב איך לפתור את עניין השיפוי. אנו בקריאה ראשונה. מסכימים על הכיוון. יוזמת השיפוי עלתה ממני. הדרך בה זה ייעשה פחות חשובה. אני לא מבין את עמדת משרד הפנים למה להרחיב את הפטור מעבר להצעת החוק שלי. בדרך כלל כשאני רוצה פטור אתם מתנגדים".
ראוי לציין כי על מנת לקבוע מיהו "מוסד מתנדב לשירות הציבור" גובשה רשימת קריטריונים בהם חייב לעמוד מוסד המבקש את הפטור על מנת לקבל פטור, עד היום על המוסד היה למלא טופס בקשה ולהגישה לרשות המקומית בה הוא פועל. הרשות המקומית (ועדת התמיכות או בהעדרה ועדת ההנחות) נהגה להמליץ לממונה על המחוז, לאחר בחינת הבקשה ובהתאם לקריטריונים על מתן הפטור המבוקש או על דחיית הבקשה. הצעת החוק החדשה מפחיתה את יכולת הרשויות לפגוע בעמותות.